De vismarkt in Tanjung Luar en het uitzicht van Batu Idung

13 april 2018 - Selong, Indonesië

Afgelopen weekend zijn we op de vismarkt van Tanjung Luar, oost Lombok geweest. Ons eerste uitje op het scootertje, dus best spannend. Een ritje van een uurtje over de jalan Raya Praya-Mujur, de hoofdweg van west naar oost Lombok. De vismarkt staat bekend om haar haaienvangst. Maar om die te zien moet je vroeg op. Wij vertrekken om 08.00u en komen nog net op tijd om iets van onderhandeling op de markt te zien. Omdat we nog veel te vroeg zijn voor ikan bakar, gebakken vis, eten we als ontbijt nasi uduk. Dit kan je overal krijgen voor ongeveer 5000 rupia. We wandelen over de markt en bekijken de vissersboten geschilderd in de traditionele kleuren van de Buginezen.
De volgende dag gaan we naar Batu Idung, west Lombok. Ook een ritje van ongeveer een uurtje. Een kronkelige weg omhoog brengt ons richting een uitzichtspunt. Vooral de laatste 100 meter omhoog en natuurlijk ook weer omlaag, was erg steil. Vervolgens via tredes en een erg spannend bamboe trappetje komen we boven. Het is 30c warm en door deze inspanning gutst het zweet van ons af. Boven aangekomen is het uitzicht prachtig. We drinken eerst wat en maken daarna wat foto's. Sarina krijgt de aandacht van een drietal verlegen pubermeisjes. Degene met de meeste durf begint eerst te vragen in het Engels waar wij vandaan komen. En uiteindelijk durven ze te vragen of ze op de foto met ons mogen. Het ijs was gebroken want tijdens de afdaling kwamen er 2 terug. Of ze Sarina mogen uitnodigen voor Facebook. De afgelopen week waren we elke dag bij de foundation. Maandag en woensdag gaf Sarina English club. De eerste dag moesten ze met zijn tweeën elkaar interviewen en uiteindelijk in het Engels elkaar voorstellen. De tweede dag werd er gewerkt met kleuren en een dobbelsteen. Bijvoorbeeld 3 is geel en 5 de neus. Het kind moest dan iets geels aanraken met zijn neus. De kinderen vonden het erg leuk. Dinsdag heb ik voor de eerste keer de health check gedaan bij de kinderen van de after schoolcare. Dit houdt in het meten, wegen en controle van gebit, keel, oren en luizen in de haren. Vooral gebitverzorging en luizen zijn de problemen. Door middel van een checklist breng ik dit in kaart. Als beloning kregen ze een sticker. En toen ze dat te horen kregen, wilden ze wel komen. Eerst niet! Komend weekend gaan we naar Aura Lounge and Bar in Selong. We hebben een erge behoefte in chillen!

1. Sita:
    13 april 2018
    Ik geniet van jullie belevenissen en van de foto's!
  2. Nancy:
    16 april 2018
    Ziet er echt SUPER uit, genieten!!! Dikke X!