Ramadan en Narmada

20 mei 2018 - Narmada, Indonesië

Vandaag is de vierde dag van de Ramadan. Naast het feit dat Lombok ' het eiland van de 1000 moskeeën ' wordt genoemd en de islam hier zondermeer intens wordt belijd, bemerken we ook dat het tijdens de Ramadan er anders aan toe gaat. Er zijn 7 gebeden waarvan 5 verplicht. Hoe meer gebeden je doet, hoe beter. Het is de periode van bezinning. Niet roken en niet drinken. Je bezig houden met geestelijke zaken. Niet slecht praten, doen of denken. Sober leven. In de ochtend is er soort van wekker processie. Vanuit onze slaapkamer horen we rond half vier het geluid van getingel vanuit de kampong. Alsof iemand op lege flessen zit te tingelen en iedereen wakker maakt in de kampong. De ochtend daarna was het een soort van optocht waarbij muziek werd gemaakt en werd geroepen. Dit allemaal om elkaar te ondersteunen en te helpen om op tijd te bidden en voor zonsopkomst ontbijt te hebben gehad. Wij beslissen om mee te doen met het vasten. We willen weten hoe het voelt om niets te eten tussen 6.00 en 18.00. Dus staan we om 5 uur op om te ontbijten. De eerste dag viel mij erg zwaar. Om 9.00 zat ik al aan eten en drinken te denken. Dit wordt een lange dag..pff. En zo komt 11.00 uur, 14 uur en 17.00 uur langs. Mijn lichaam reageert met lichte hoofdpijn en vermoeidheid, dus doe ik een dutjes tussen de middag. Om half zes in de avond gaan we eten halen. Wat een feestelijk gevoel hebben we. We genieten van het idee zo te gaan eten. Het is een drukte van jewelste op straat. Iedereen gaat langs de warungs. En daarna samen eten, drinken en vooral genieten. Bij een warung hebben we gebakken vis gehaald, kipsate, prekadel en een gerecht van tempeh en tahu voor nog geen 3 euro. We halen veel te veel en schransen het naar binnen. We zitten vol, te vol. Teveel en te snel gegeten en gedronken. Dat doen we de tweede dag anders. We halen nasi goreng en kipsate. We eten wat rustiger en vooral minder snel. Gisteren hebben we zelf een groente gerecht gemaakt van aubergine, lange boontje en papaya. We koken rijst en ik haal vis en prekadel. Dit gaat alweer beter, vooral rustig eten en drinken. De momenten van honger zijn minder en beperken zich nu tot de lunchtijd en richting 17.00 uur. Zo zijn we op de vierde dag beland. Af en toe heb ik een hongergevoel maar weet het te onderdrukken. We weten niet hoe lang wij meedoen aan de Ramadan maar wens ons maar sterkte. Vanavond hebben we nog wat groente van gisteren. Ik vermoed dat we er rijst of nasi goreng bij eten en prekadel, want daar is Sarina gek op. Vandaag belonen we ons zelf met een uitje Narmada. Dit was het verblijf van de koning van Bali op Lombok. Toen de koning jong was beklom hij zelf de gunung Rinjani met zijn gezelschap en bracht offers mee om dit tijdens een heilige viering aan de goden te geven, door het in het kratermeer te werpen. Maar toen de koning oud werd en deze beklimming niet meer kon doen, liet hij in Narmada de tocht naar gunung Rinjani namaken in de vorm van een tempel en een zwembad, gelegen in een prachtige tuincomplex. De locals mogen er vissen in de grote vijver. Het ligt er prachtig en sereen. Komende week gaan we naar de foundation en willen we bespreken wat wij voor het sponsorgeld hebben bedacht voor de kinderen.

1. Stella Verleun:
    20 mei 2018
    Alleerst sterkte met de periode van de Ramadam. Er zullen zeker nog meer momenten zijn dat het even zwaar wordt. Wel heel goed dat jullie meedoen en zeker onder de warme zon.
  2. Sarina & Charles in Indonesie:
    23 mei 2018
    Ondertussen zijn we een weekje verder en doen nog steeds mee. De momenten van honger zijn minder aanwezig. Het blijft een feestje als de zon onder gaat en je mag bezig zijn met de avondmaaltijd. We bepalen met de dag of we nog blijven vasten. Het zijn nu de doorbroken nachten die parten spelen. Vooral de late gebeden (van 19.30 tot 24.00u) die ons de nachtrust kost.