Laatste week Lombok en oversteek naar Bali.

4 juni 2018 - Praya, Indonesië

In onze laatste week Lombok zijn we nog langs Sade geweest. Het was een kort bezoekje. We krijgen een goed beeld hoe men leeft in dit dorp. Mooie authentieke huisjes. Alleen merk je dat de commercie hier de overhand krijgt. Teveel winkeltjes van zogenaamde huisnijverheid. We sluiten onze laatste week Lombok af met een gezamenlijke maaltijd bij Jill, onze gastvrouw van de foundation. Na het avondgebed wordt het vasten gebroken, de zogenoemde berbuka puasa. Jill haar moeder had soto ayam gemaakt en prekadel. Erg lekker en gezellig om samen te eten. Komende week verhuizen we naar Bali. Onze kansen op Lombok om betaald werk te vinden is minimaal tot niet. Daarnaast merken we dat Boris hier tekort komt. We hebben de situatie voor hem, en dus ook voor ons, onderschat. We voelen aan den lijve dat het zwaar is om te leven in Praya, wat zelfs door Jill als fanatiek islamitisch wordt genoemd. Maar het leven is als een groot onvoorspelbaar avontuur en kijken we terug naar een zeer leerzame periode waar we elkaar beter hebben leren kennen. Ook in voor ons moeilijke en zware omstandigheden. Waar we hebben samengewerkt met mensen van de foundation. Waar cultuurverschillen soms echt wel een dingetje is. Waar we geconfronteerd worden met omstandigheden waarin we moeten werken met de dingen die voorhanden zijn. Soms ver buiten onze comfort zone. We hebben allemaal leuke en interessante mensen ontmoet. We nemen onze ervaring als bagage mee naar ons volgende hoofdstuk. Op naar Bali, naar Ubud. Waar we in een prachtig huisje gaan wonen. Waar we wederom ons gaan wentelen in de cultuur, mensen ontmoeten en rijkdom vergaren door ervaring op te doen en mensen gaan helpen. Want dat is wat we zo graag willen.

1. Ada van der Sar.:
    4 juni 2018
    Ik wens jullie na dit "eerste avontuur" een prachtige nieuwe tijd toe op Bali. Fijn dat ik jullie zo goed mag volgen. Heel veel succes en sterkte ook wel, voor als dingen toch anders of zwaarder zijn dan je je misschien wel voorgesteld had.
    In vertrouwen voort!
  2. Stella Verleun:
    6 juni 2018
    Spannend jullie eerste avontuur waar vele ontmoetingen en ervaringen hebben opgedaan.
    Het is fijn jullie te mogen volgenen reis graag mee naar Bali.
    Hopelijk dat jullie ook daar goed worden ontvangen en nieuwe mensen mogen ontmoeten.