Een drukke week

13 mei 2018 - Praya, Indonesië

Om legaal in Indonesie te mogen blijven, moeten wij ons visum iedere maand verlengen. Dus op naar Mataram.
Mataram is de hoofdstad van het eiland Lombok en voornamelijk een stad met overheidsgebouwen. Maar tegenover de ambassade staat ook de grootste moskee van het eiland: The Islamic Centre.
Voor 0,30€ is deze prachtige moskee te bezichtigen. In 2010 zijn ze gestart met de bouw van deze moskee, die plek biedt aan 5000 mannen en 3000 vrouwen tijdens het gebed. In 2016, na 6 jaar bouwen, zijn de deuren geopend. Imams van over de hele wereld preken hier. In de minaret kan je genieten van den prachtig uitzicht over Lombok en de koepel van de moskee. Een bezoekje waard.

Donderdag mochten we op uitnodiging van de stichting mee met een groep leerlingen naar het Jayakarta Hotel in Senggigi voor een rondleiding en een workshop tafeletiquette.
Anak Bangsa Foundation heeft een SMK (Hoger beroeps middelbaar) voor toerisme opgericht. Zij krijgen op zo'n dag als deze een kijkje achter de schermen en kunnen in het hotel solliciteren voor een stageplek.
Heel erg leuk om te kijken in de keuken, het washok... van het hotel. En daarna genieten van een Europees getint menu terwijl wij les krijgen in tafelschikkingen. De kinderen trokken gekke bekken bij het proeven van wat wij Europeanen lekker schijnen te vinden...hahaha.
En ik wist niet dat de tafelschikking voor een engels ontbijt zo anders was Dan voor een amerikaans ontbijt. Weer wat geleerd!

Het hotel biedt ook een lunch en zwempakket aan voor 10€. Dus maandag gaan Charles, Harris en ik daar gebruik van maken! Even ontspannen....

Woensdag werden we uitgenodigd om zaterdag een school te bezoeken van een familielid van een medewerker van de stichting. Wij de kampong in, over wegen die wij niet meer bestempelen als wegen maar als onbegaanbaar. En daar zaten wel 80 kinderen op ons te wachten. De leerkrachten hebben zoveel vragen over het nederlandse schoolsysteem en de kinderen willen trots tonen hoe goed hun engels al is.
Engels is hier op de basisschool ondertussen het belangrijkste vak maar op veel kleine scholen hebben de leerkrachten geen methode of materiaal om het aan te leren. Dus als jullie iemand kunnen die nog ergens een oude lesmethode Engels voor de basisschool heeft liggen....Dan mag die zeker opgestuurd worden. Ik ben nu samen met de leerkrachten wat aan het opzetten maar dat is een hele klus......
Wij hebben met de kinderen gezongen, gedanst en heel wat foto's gemaakt. Als iets een energieboost geeft, is het wel zo een dag als gisteren.

Vandaag (zondag) heeft Charles een seminar en is hij gastspreker voor een groep verpleegkundigen in Mataram. Charles gaat toelichten hoe studenten in Nederland verpleegkundige worden. Wat een leuke uitdaging.....

Vanaf woensdag zijn wij een paar dagen vrij omdat de ramadan 17 mei start. Ze krijgen hier van de overheid dan een paar dagen vrij om te rusten voor het lichaam. Charles en ik gaan 1 of 2 dagen mee vasten om te voelen hoe dat voor de mensen hier is in het hete seizoen. We laten jullie weten hoe we dat zijn doorgekomen.
Kinderen mogen hier mee vasten maar er is pas een verplichting vanaf 14 jaar.

Dit was ons drukke weekje.... sampai jumpa