Seminar, nutrition/ voedingslesje en start Ramadan

17 mei 2018 - Senggigi, Indonesië

Afgelopen zondag heb ik een speech gegeven tijdens een seminar voor verpleegkundigen in Mataram. 'how to become a nurse in Holland'. Ik had mij goed voorbereid en had een PowerPoint presentatie gemaakt en een verhaaltje opgesteld samen met Sarina. Voorst werd ik als een heuse meneer opgehaald door een chauffeur en onze vriend Romy. In het auditorium bij de universiteit en het grote ziekenhuis in Mataram, werd ik ontvangen door Jay. Onze speeches volgden in de tweede sessie na andere gastsprekers. In tegenstelling tot mijn eigen gevoel zeiden Romy en Jay dat het echt goed was gegaan. De studenten luisteren aandachtig en hebben daarna veel vragen. We sluiten af met een lunch met de hoofd van de faculteit dhr. Zulfikli. Hij is bijzonder geïnteresseerd in mijn opleiding en naar een student exchange program. We beloven contact te houden en elkaar te informeren. Maandag even ontspannen in het zwembad van hotel Jayakarta in Sengiggi. Met Haris, senior leerkracht op de SMK en Jay spreken we af. Heerlijk om even op te laden met het vakantiegevoel. Ondanks dat we nu anderhalve maand hier zijn, is dit pas de derde keer dat we ons zo een moment gunnen. Heerlijk genieten en dit moeten we echt vaker doen. Afgelopen dinsdag had ik samen met Sarina een nutrition/ voedingslesje voorbereid voor afterschool care. Zo vlak voor de ramadan lijkt het ons een goed idee om de kinderen extra vitamines mee te geven. Zo gezegd zo gedaan. Na overleg met Pino, hoofd van de afterschool care, wordt er ananas, appel, druiven en bananen gekocht. Wij hadden een lesje en een quiz voorbereid over gezond en ongezond eten. De kinderen doen heel erg enthousiast mee. Daarna was het gezamelijk fruit schoonmaken en eten. Iedereen vond het erg leuk en lekker.
Deze week beginnen we met de voorbereiding van onze verhuizing naar.Bali. Een betaling voor de relocation van Boris en voor de eerste maand huur van ons huisje in Ubud. Wat een gedoe om de betaling te doen. Eerst moeten we tot zeven keer toe een opname doen van IR 2.500.000 verdeelt over 2 dagen en daarna kunnen we pas de overboeking maken. De opname limiet speelt ons parten. Maar gelukkig weten we op tijd de betaling te regelen dankzij Haris.
Vandaag is de ramadan begonnen. Wij beslissen om mee te doen. Voor één of twee dagen. Eens zien hoe dat gaat. Hoe is het om niet te eten en te drinken tussen 6.00u en 18.00u. Wat doet je lichaam en vooral je hoofd met je. Tijdens onze rit naar de bank legt Haris ons uit wat de gedachte is achter de ramadan. We krijgen er inmiddels respect voor omdat onze magen beginnen te knorren en dan is het nog niet eens lunchtijd. We laten jullie weten hoe het ons zal vergaan.
We tellen af want we hebben zin in de verhuizing. Een nieuwe omgeving en een nieuwe uitdaging.

1. Ruud Kreleger:
    17 mei 2018
    Hallo Charles en Sarina, zo te lezen vervelen jullie je niet, genoeg e.e.a. te ondernemen en te doen. Wij wensen jullie een goede reis naar Bali en dat de verhuizing snel en goed mag verlopen.
    Groetjes Coby en Ruud
  2. Sarina & Charles in Indonesie:
    17 mei 2018
    Nee vervelen is er niet bij. Bijkomen is het juiste woord.. maar we genieten en voelen ons senang. Op naar Bali en naar ik hoop een medisch project.
  3. Sita:
    17 mei 2018
    Jullie blijven niet op Kalimantan? Wat zijn jouw plannen op Bali, Sarina?